Бренд сильніший, ніж гроші
Тисячі компаній вкладають величезні гроші в розробку та розкрутку своїх брендів. Можна наводити багато прикладів, та я зупинюсь лише на двох. Бренд компанії «Apple», iPhone, iPad, MacBook набагато сильніший за своїх конкурентів, бренди яких не викликають таких сильний асоціацій та вражень. Тисячі людей ночують біля магазинів «Apple» перед виходом нової моделі iPhone не через якусь функцію чи особливість цього смартфону, а через бренд в цілому. Для когось, можливо, це момент приналежності до бренду, дотичності до чогось гарного або навіть самореалізація в бренді. Другий приклад я вибрав локальніший – це відкриття закладу швидкого харчування «KFC» в новому торгово-розважальному центрі «Ocean Plaza» в Києві. Я був неподалік багато разів і завжди бачив там натовп. Я дивувався: «Яким треба бути дивним, щоб їхати через все місто, лише щоб перекусити в цій забігайлівці». Так, я розумію, що це – єдиний «KFC» в Києві, розумію, що вплив цього американського бренду давно поширився на киян, які бували в цих закладах за кордоном, чули від друзів. В цьому фаст-фуді насправді – нічого особливого, як «МакДональдс», трохи інший асортимент і трохи інші ціни. Але я розумію, чому цей бренд, підкріплений роллю мас-культури цікавий і привабливий для когось, особливо для тінейджерів.
Тепер перейдемо до політики. Як ми бачимо, на останніх виборах перемогли бренди. По мажоритарці з 225 пройшло лише 43 самовисуванці, але з них більша частина негласно підтримувалась партіями-брендами, а частина з них самі є брендами. (Балога дуже відомий і впливовий на Закарпатті, Жеваго постійно фігурує в списку найбагатших українців, Доній – відомий опозиціонер). Також можемо констатувати зростання ролі ідеології як складової бренду. Доказ цьому – високий відсоток голосів за «Свободу» та «Комуністичну партію». А от три «зелені» партії зазнали приблизно рівної поразки. Напевне, їх спонсори думають, якщо «зелені» популярні в Європейському Союзі, то пройдуть і в Україні. Але те, що працює з всесвітньо-відомими брендами товарів і послуг – не обов’язково працює в політичній сфері. В 2006 році на виборах була партія «ЕКО-25», хтось пам’ятає її? Невдалі бренди приречені на зникнення. З часу запуску першого комп’ютера Macintosh компанією «Apple» понад два десятиліття тому, уявляєте, скільки моделей комп’ютерів, телефонів, плеєрів пішло в забуття, а «Apple» прогресує, бо постійно вкладає талант, гроші та зусилля в свої бренди. Подібна ситуація і з політичними партіями та окремими політиками. «Зелені» не зробили нічого такого, що б запам’яталось, тому їм і не було на що сподіватись. «Наша Україна» програла, бо до виборів не займалась своїм брендом. КУН, УНП, Народний Рух розгубили свої бренди ще раніше. На їх фоні зовсім не дивує гарний результат «Свободи», яка активно розвивала свій бренд роками. Комуністи – як бренд «Кока-Кола» (не тільки тому, що червоні) – наче існують й інші ліві в Україні (різні інші марки коли), але чомусь скрізь видно було лише їх присутність, їх рекламу (так як скрізь стоять холодильники Coca-Cola). Отже й вибирають (п’ють) те, що доступніше. «Спортивний» бренд «Україна – Вперед», який по фальшстарту запустив свою рекламну кампанію ще до виборів – провалився, натомість «УДАР» здобув досить гарний результат, завдяки особистості Віталія Кличка чи наявності опозиційної характеристики в складі бренду. Непоганий результат отримала «Радикальна партія Олега Ляшка», бренд якої один з найбільш яскравих в українській політиці, а Олег Ляшко не шкодує часу та коштів його розвивати та рекламувати.
Від грошей залежить життя та розвиток бренду, але не тільки і не стільки від них. З невдалим брендом і гроші не допоможуть – бренд Королевської як приклад. Хоча саму Наталію Королевську багато людей вважають вродливою, вона успішна, мала досвід депутатської роботи, але сам ролик, тембр голосу, одноманітність та однотипність реклами, тощо – створило відчуття підробки, фальшивки. Тріумф бренду над грошима показали і мажоритарні округи. В Києві в деяких округах опозиційні кандидати не проводили або майже не проводили виборчої кампанії, в той час коли їх опоненти витрачали мільйони. Лише бренд «єдиного кандидата від опозиції» приніс їм перемогу, а бренди їх опонентів, іноді досить потужні, змушені були задовольнятись другим, третім або навіть четвертим місцем.
Відповідно, ми ще раз бачимо, що не все вирішують гроші. Краще розвивати свій бренд послідовно, а не лише перед виборами. Не зупинятись на досягнутому, вкладати вміння, енергію, кошти в покращення не тільки свого життя, а й свого бренду.